Mangrove

Touch me and I will follow in your afterglow....

Thailändsk ordlista (gäller södra thailand)

Kategori: Allt om Thailand/koh Lanta

sa-wad-dee - hej, hejsan
sa-bai-dee-mai - hur mår du?
cob-cun-sabai-dee - tack jag mår bra
kun-la-sabai-dee - och hur mår du
la-cohn - hejdå
chohk-dee - lycka till/skål
cob-cun - tack
mai-pen-rai - ingen - your welcome, never mind (svårt med svensk översättning)
cor-tohd - ursäkta, förlåt
tum-mai - varför
meua-rai - när
crai - vem
tang-nohn - där borta
tang-nee - här
leow-cwah - sväng höger
leow-suy - sväng vänster
trong-pai - rakt fram
chai  - ja
mai-chai - nej
pom-cheu... - jag heter....(kille)
chan-cheu - jag heter(tjej)
pom/chan ma-jahk - jäg är från
coon-cheu-au-rai - vad heter du?
coon-ma-jahk-nai - vart kommer du ifrån?
pood-cha-cha-noy - långsamt tack
pom/chan com-jai-laow - jag förstår nu
pom/chan mai-cow-yai - jag förstår inte
pom/chan hiw - jag är hungrig
pom/chan hiw-nahm - jag är törstig
aow-meuhn-gun - jag tar det samma
pom/chan kihn-jay - jag är vegetarian
cor-aek-neung - en till
im-laow - jag är mätt
ar-roy-mak - väldigt gott
kep-tung - notan tack
check-bin - kan vi få betala
tao-rai - hur mycket
pang-pai - för dyrt
lod-eek-dai-mai - billigare än det här
cor-long-dai-mai - kan jag prova den
lååk-tjai - baby (pojke)
ti-ragg - älskling
pom/chan ra-kun - jag älskar dig
sam-rap-wan-ti-sanuk-sa-nan - tack för en trevlig dag
(leo)pop-gan-mai - trevligt att träffas
wine-cow - rött vin
royroyroy - när något är skoj
babileo - när man tycker någon beter sig galen.

veckodagar:
wan-jan - måndag
wan-ung-carn - tisdag
wan-put - onsdag
wan-pa-reu-hat - torsdag
wan-sook - fredag
wan-souw - lördag
wan-ar-tid - söndag

räkneord:
neung - 1
song - 2
sahm - 3
see - 4
haa - 5
hok - 6
jet - 7
bähd- 8
gaow - 9
zip - 10
zip-ed - 11
zip-song - 12
zip-sahm - 13
zip-see - 14
zip-haa - 15
zip-hok - 16
zip-jet - 17
zip-bähd - 18
zip-gaow - 19
ye-zip - 20
ye-zip-ed - 21
ye-zip-song - 21

sahm-zip - 30
sahm-zip-ed 31

see-zip - 40
see-zip-ed - 41

ha-zip - 50
ha-zip-ed - 51

hok-zip - 60

jet-zip - 70

bääd-zip - 80

gaow-zip - 90

neung-roy - 100

neung-roy-haa-zip-song - 152

songroy-hok-zip-gaow - 269

sahm-roy-jet-zip-neung - 371
osv.

neung-pan - 1000

håll till godo. öva öva öva

Kommentarer


Kommentera inlägget här: