Mangrove

Touch me and I will follow in your afterglow....

Äntligen fått internet och lägenhet

Kategori: Allt om Thailand/koh Lanta

Hallå ja. Efter mycket om och men så har jag fixat det här med anslutningen.

Det var en lång resa hit och en del speciella händelser inträffade, vilket är helt norgmalt när det gäller mig.
Landar på kastrup efter 1 timme och 20 minuter med tåg. Allteles för tidig som vanligt. Checkar in väskan och tar mig igenom säkerhetskontrollen utan några som helst problems. Är van resenär nu så alla vätskor var väl förberedda i 1-liters påsar och laptopen redan upplockad (vill ju inte orsaka korvsstoppning i kontrollkön).
Lullar runt på flygplatsen en stund, har två timmar på mig att fönstershoppa och analysera planets vingbredd. Såg bra ut denna gång, två motorer på varje vinge, tryggt! Plötsligt får jag en flashback. La jag inte min astmamedicin i min filmkameraväska som jag plockade ut ur handbagaget för att den tog för mycket plats? Jo men visst gjorde jag det. Ett stort dilemma! Astmamedicinen ligger i den stora resväskan som redan är incheckad. Inser ju snabbt att jag måste lösa detta på något vis. I min ensamhet satt jag mig ner för att komma på en smart lösning. kanske finns det apotek på flygplatsen, nej. Kanske flygpersonalen har en extra uppsättning? nej. Jag måste ha väskan! Rusar till närmsta informationsdisk och förklarar läget. Dom gör ett par snabba samtal och ger sedan mig instruktioner om att väskan kommer hamna på band tre. Alltså i terminalen där ankommande resenärer anländer. Så helt plötsligt befinner jag mig på helt fel del av flygplatsen, utanför alla säkerhetsspärrar och väskan är påväg tillbaka haha. Tur att jag var i god tid denna gång för jag fick hämta ut väskan, plocka på mig mediciner, checka in den igen och gå igenom alla kontroller en gång till. Men det löste sig. Helt fantastiskt. Och så här i efterhand är jag faktiskt lite stolt över att jag lyckades hålla huvudet kallt och lösa det hela. Allt går ju om man försöker tillräckligt hårt.  Stort tack till personalen på kastrup med! TACK.

Landade i BKK och tog direkt anslutande flight till krabi. Inga som helst problem med att få två månaders uppehåll trots att jag redan varit här  5 månader i år. Ett par minuter och jag var officiellt på thailändsk mark. Väl i Krabi öste regnet ner som den värsta flodvåg. Tog taxi till första färjan mot lanta noi. Steg ombord för att åka över och bli upphämtad av bow. Jag hade sagt till honom att han MÅSTE ha bil för jag hade stor väska och regnet vräkte ner. Men vad kom han körandes med...moppe med sidovagn utan tak. Blev rätt så blöt resa till alnta yai haha. Åtminstonde hade han med plast att ha över väskan så det var jag honom evigt tacksam för!
Tog de två första nätterna på lanta island resort. 500 baht/natt och swimmingpool. Perfekt tyckte jag, värt att betala lite extra för lyxen av tillgång till pool. Tror ni jag använde den? Nehej. Man blir så fruktansvärt lat här. Så fort du sätter din fot på lanta blir alla dina prioriteringar rubbade och allt handlar om att "det gör vi imorgon". Men det är skönt, semester på riktigt.
Idag har vi kört runt på lanta och letat efter lägenhet med kök. Verkar inte som om det är någon standard som tha brukar ha för det vqar inte lätt att hitta. Efter mycket sökande fann vi tre olika. en för 20 000 baht - bara att glömma. En för 10 000 baht men köket skulle bli klart om tre dagar, det lovade dom. Jaja tänkte jag och sneglade in i det lilla betonghålet där det tänkata köket ska byggas. Mitt sunda förnuft sa mig att minst två veckor skulle det ta så det gick fett bort. Då drog jag mig till minnes en resort som heter lanta freedome estate. bungalows 25 meter över havsytan och utsikt över longbeach. 13000 baht. Så bestämde mig för att hyra här en månad. Helt underbart här. Skön dubbelsäng, typ 40 tv-kanaler, ac, två takfläktar, varmvatten för den som behöver(inte jag), stor kyl, två gasplattor, riskokare, mixer till fruitshakes, kaffekokare, gratis dricksvatten, fritt internet. aah kan rabbla upp en massa men orkar inte. Imorgon ska jag fota lite när det är just ute så¨ni kan få se min fina utsikt!

Nu ska jag gå och mixa mig en watermelonshake och njuta av den tropiska kvällsbrisen uppe på mitt berg.

Hoppas allt är bra med er där hemma. Stor kram!

Kommentarer

  • syster säger:

    Ahhh... låter helt underbart!!

    puss

    2009-09-03 | 15:28:27
    Bloggadress: http://mencahlm.blogspot.com
  • Alexander Dangler säger:

    Låter jätte jobbigt. Kom hem istället och häng med mig! Det regnar här också om det är det som du åker jorden runt för...



    Ha det underbart i Thai!



    Kramiz <3



    Alex

    2009-09-03 | 20:01:04
    Bloggadress: http://baralagomvilse.blogg.se/
  • Mia säger:

    Fan va gött det låter, behåll rummet!!

    2009-09-04 | 17:29:03
    Bloggadress: http://www.ilovebkk.se
  • karoline säger:

    alex, det blir nog du som får ta dig hit. att utstå tropiskt regn är en sak men kallt sverige-regn en helt annan! hoppas dock du har det bra.

    '

    mia- ja det är sjukt nice. får se om jag behåller det. 13000 de två första månaderna men under high season vill dom ha 24000 dom jäklarna. tror jag kan hitta något mer prisvärt då. kanske hus :P

    ha det fint!

    2009-09-04 | 21:04:25
    Bloggadress: http://mangrove.blogg.se/

Kommentera inlägget här: