Mangrove

Touch me and I will follow in your afterglow....

att gå i skolan på koh lanta

Kategori: Allt om Thailand/koh Lanta

Hej. Nu är mina första två skoldagar avklarade och man börjar få en helhetsbild av hur utbildningen är utformad och på vilket sätt vi ska lära oss. Mycket titta, lyssna, göra efter, koppla ihop bokstäver med bilder mm. Inget skrivande.
Dagarna går fruktansvärt snabbt nu. Var nästan ett år sedan jag gick efter schema. Skoj är det också! Har länge längtat efter hobby och nu har man liksom fått det på köpet.

Vad har jag nu lärt mig då?
Igår när jag kom hem spelade jag genast in en film om vad vi lärt oss under dagen ( har ju utlovat videobloggning tidigare). Men med mitt vanliga flyt så fick jag såklart inte in filmerna i datorn så ska övertala något duktigt datageni i klassen om hjälp :)

Bokstäver är det vi håller på med nu. Det finns 44 konsonanter, 32 vokaler, fyra ton-markeringar samt lite olika symboler för punkteringar.
Konsonanterna delas in i tre olika grupper, hög-mellan-låg.
Vokalerna delas in i två grupper, kort och lång.
Sen har varje thailändskt ord 5 betydelser beroende på vilken ton man använder.Llåg-mellan-hög-fallande-stigande ton.
Sen finns det säkert hundratals undantag för allt men så långt har vi inte kommit ännu.
Hittills har jag prentat in 30 bokstäver varav 5 av dom är vokaler. Inte så illa på två timmars undervisning i alfabetet va?! Det låter rätt krångligt allt det här men dom har gjort det väldigt logiskt. Ett inplastat kort för varje bokstav. Framsidan är thaisymbolen, på baksidan en symbol, moped som med lite fantasi liknar thaisymbolen. I varje engelskt ord stryker dom under den bokstav som utgör namnet på thailändska. I det här fallet var m understruket och då heter symbolen "ma".
För att kunna utläsa vilken grupp symbolen/konsonanten tillhör har dom valt att demonstrtera grupperna genom stranden-staden-berget vilket motsvarar låg-mellan-hög. Så om du ser ett kort med en moped på stranden så vet man att konsonanten heter ma och tillhör den låga gruppen. Superenkelt va?? haha

oj, glömde ju även nämna att en konsonant heter olika beroende på om den står i början eller slutet av ett ord.


Så 30 bokstäver innanför västen, en hel del nya ord och ett gäng nya vänner. Inte illa för 2 dagar tycker jag!

kraam

Kommentarer

  • mamma säger:

    2009-09-15 | 20:05:32
  • mamma säger:

    hej jag tycker att det låter konstigt och svårt att lära sig skönt att du tycker det är roligt kram mamma

    2009-09-15 | 20:08:11
  • syster säger:

    Låter spännande, men krångligt =) Kämpa på!

    Kram

    2009-09-16 | 07:09:26
    Bloggadress: http://mencahlm.blogspot.com
  • Alexander Dangler säger:

    Jag har tappat bort mig redan efter din genomgång av de två första timmarna. Tror inte Thailänska och jag hör ihop.... Men du verkar ju vara super på det! Hurra!



    Väntar med spänning på när du sjunger Elefant-sången på youTube!



    Kram

    Alex

    2009-09-17 | 00:11:52
    Bloggadress: http://baralagomvilse.blogg.se/

Kommentera inlägget här: