Mangrove

Touch me and I will follow in your afterglow....

en ny vecka har inletts

Kategori: Allt om Thailand/koh Lanta

Sitter i min bungalow och har precis lagat gaow pad pak ( fried rise vedgetable).Allt du behöver för denna maträtt är ägg, risk, fisksås, salt, socker/honung, och de grönsaker du gillar. suupergott!

Nu är det vecka nr 2 i skolan och allt rullar på. Läsande börjar lossna och idag bemästrade jag min första mening. Har gått igenom hur man på ett enkelt sätt kan klara av att utläsa de fem olika tonskillnaderna på ord i skrift. Är rädd för att det inte blir så enkelt att förklara på min blogg så jag hoppar över den biten hehe. Men provet förra veckan gick relativt bra även om man märkte att det kräcs MYCKET övning innan man är fullärd.
Igår besökte jag thaicat och för första gången kunde jag samtala lite med dom. De flesta där kan ingen engelska så det har varit svårt förut. Kocken blev så glad att hon kramade om mig och sa, you speak thai now :)

Det har ju varit helg också. Blev en fisketur med klassen på lanta noi. 8 personer tog longtailbåt ut för en heldag på sjön. Mycket fisk och många äventyr. Vi besökte en liiten strand som bara vinns 7 dagar i rad, därefter är den dold av tidvattnet i 7 dagar. Vi satt ankare och gick i land. Tände en brasa och grillade krabba och cooper. Vi satt och småskämtade om att vi kunde göra en film som hette the beach 2. Det vi inte visste var att det nästintill höll på att bli sanning. För efter en halvtimme slog jens en blick mot båten och vad hade hänt...Jo vattnet hade dragit ännulängre ut och båten var strandat. Vi fick eld i baken och alla försökte hjälpas åt att lyfta ut den. För den som inte vet kan jag berätta att en longtailbåt lyfter man inte i en handvändning. Och lerigt var det eftersom sanden vi försökte vada igenom i själva verket var lerig havsbotten som beter sig lite som kvicksand. Så med lera upp till knäna och ett par öl innanför västen försökte vi oss på något slags teamwork. Vi lyckades men det var precis. Annars hade vi fått sova där mitt ute på havet i några nätter och det är iaf inget jag hade velat utsätta mig för då det finns vilda apor och farliga kryp att slåss mot :P
Bow sa att hade det varit 8 thaipeople hade vi aldrig klarat att lyfta den men eftersom utlänningar i regel är större och starkare så gick det  vägen.

nu ska jag sätta mig och göra dagens läxa.
Återkommer med bilder från helgens äventyr inom kort. Må väl!

Kommentarer

  • mammma säger:

    hej är du nu ute på äventyr ingen det var ju tur att det slutade bra Det måste vara häftigt när thai folket förstår dig kram o puss mamma

    2009-09-22 | 18:34:25
  • mamma säger:

    hej har du varit ute på nya äventyr ingen du ska alltid råka ut för något men det var ju bra att det slutade väl måste vara häftigt när thai folket förstår dig var rädd om dig många kramar mamma

    2009-09-22 | 18:39:06
  • mamma säger:

    hej har du varit ute på nya äventyr ingen du ska alltid råka ut för något men det var ju bra att det slutade väl måste vara häftigt när thai folket förstår dig var rädd om dig många kramar mamma

    2009-09-22 | 18:39:33
  • syster säger:

    haha, verkar som mamma har lite probelm med din dator ibland ;)

    låter kanonhärligt, som vanligt =)

    puss

    2009-09-22 | 22:20:31
    Bloggadress: http://mencahlm.blogspot.com
  • pappa säger:

    Hej Härligt att kunna prata och förstå varann, du kan kanske lära ut lite engelska till thaicatpersonalen också! Det med båten har hänt oss på Hallandsväderö också, att vattnet sjönk undanoch båten stod på land , men där är det inte så många vilda apor o kryp.

    2009-09-23 | 17:40:27

Kommentera inlägget här: