Mangrove

Touch me and I will follow in your afterglow....

orkanvind och monsunregn

Kategori: Allt om Thailand/koh Lanta

Inatt vaknade jag av ett klirr. Trodde någon slog in rutan och försökte göra inbrott men i själva verket var det vinden som bröt tystnaden genom att svepa ner en tallrik och en kopp på kakelgolvet. Trots stängda dörrar och stängda fönster var vinden så pass stark att den orkade lyfta en del av min hyrda servis. Typiskt, nu måste jag säkert köpa nytt. Som sagt, paradisön bjuder på orkanstyrka och fuktigt monsunregn. En dag som denna är man glad att man spenderade några extra baht på boendet. hade jag sovit i en trähydda nu hade säkert taket blåst bort för längesedan hehe. Finns en hel del andra fördelar också, tex att jag har 40 kanaler med film att välja mellan och en vacker utsikt att njuta av. Kan sitta på verandan och blicka ut över delar av regnskogen, longbeach och vågornas skådespeleri. Förtillfället har dock strömmen gått men jag har gaslampor att tillgå så jag slipper vara mörkrädd. Lite nervös om det skulle börja åska dock, blixten har ju en förmåga att slå i bergen. Fast oddsen att den träffar just min bungalow är minimal. Får se det som en chans att ta vackra foton istället :D

Har precis kollat på bridget jones dagbok och pirates of the carribean. Intressant fenomen att thai-tv censurerar bilden varje gång någon röker en cigg, drar ett svärd eller dricker alkohol. menar, folk förstår ju ändå vad som händer.

Fick ett glädjebesked för ett par dagar sedan. För andra månaden i rad så har vagabond (resemagasinet) hört av sig till mig med frågan om dom får publicera min reseskildring. Sist var det en varning om D&D inn på khaosan road. Den här gången gäller det en lite mer alldaglig texst om vardagen i en träbungalow med toalett utan tak. Så håll ögonen öppna efter utgåvan som kommer i oktober!

Idag är det val på kohlanta. Det ska röstas om vem som ska bli det nya överhuvudet på ön. Frågade lite folk hur dom ställde sig till kandidaterna. Alla hade samma uppfattning om att det helt klart var bäst att rösta på nr 3 för om de gjorde det fick dom 500 baht var i gengäld. Stackare, man borde kanske banka in lite politik i deras vardag.


Nu kommer det utlovade inlägget om thailändsk mat.

Det hela började när bow öppnade en burk med konserverad frukt. Han sa - try it! Men jag hävdade bestämt att det var alldeles för mycket socker för min smak. Då säger han - no no no, not sugar, only fresh fruit. gets sweet from the fruit. Jag börjarde storgarva och läste innehållsförteckningen. 55% socker 20 % frukt och resterande 30% var lite mer av det diffusa slaget.  Bow hade tydligen inte en aning om detta då det på thai stod "helt naturlig vara utan tillsatser" på burken. Sen satte han igång och laga red curry med fisk och ris. Kan ni gissa vad som gick ner i den grytan. 1 deciliter salt, 1 dec socker och minst lika mycket fisksås och olja, blandat med en färdig-gjord red curry pasta som enligt innehållsförteckningen innehåller en hel del tillsatser!Frågade lite skeptiskt om det bara var hans mat som innehöll så mycket onyttigt? - NO NO, we do like this all the time. I learned from the chef from thaicat.Rätt så intressant att folk alltid påstår att thailändsk mat är hälsosam hehe.
Ett annat faktum är att dom aldrig ställer något i kylen.
Upp till tre dagar kan maten stå på spisen och värmas upp då och då för den som vill ta sig en smakbit. Och inte tala om riskokaren vars värme är på dygnet runt. Bakteriefreak som man är så skär det i mitt hjärta att se någon stoppa tre dagar gammal mat i munnen som dessutom är uppvärmd 4-5 ggr.
Jag håller mig till kylskåpskallt jag  :)


Såg förresten en grön orm (ska tydligen vara livsfarlig) hänga i en stolpe på jungle pizza och tugga på en groda. knäppte en bild så får se om det går att ladda upp den när strömmen är tillbaka.

allt för denna gång, ursäkta de feta bokstäverna men datorn har fått fnatt.
Imorgon bjuds det på historien om engelskan som blev nerslagen. rymms inte i dagens inlägg. hasta la vista gott folk!

Kommentarer

  • mamma o pappa säger:

    har varit inne och kollat dit boende såg jätte fint ut nu kan du passa på att leva ett lyxliv det var tur att du inte bor i en trä koja nu det var ju inte så bra med maten det var vad jag misstänkte inte så gott med fiskolja vad ska man nu äta när man kommer ner inte så kul med klappa klum du får hälsa ifrån oss

    ha det så skönt och hälsa Bow. puss mamma o pappa.

    2009-09-06 | 00:16:04
  • Alex säger:

    Men så äter du knappt inte nåt som stått på spisen i en halvtimme heller :=)

    2009-09-06 | 17:32:35
  • karoline säger:

    haha nix. så du kan bara tänka dig hur svårt det är att anpassa sig :P

    2009-09-06 | 19:04:04
    Bloggadress: http://mangrove.blogg.se/
  • Alexander Dangler säger:

    var kan man se bilder på ditt slott? det verkar underbart. jag är avis...



    kram

    Alex

    2009-09-07 | 22:35:53
    Bloggadress: http://baralagomvilse.blogg.se/

Kommentera inlägget här: